http://www.psyop.ir/wp-content/uploads/2010/10/erfan-jaeli.jpeg

جنبش‌های معنوی نوین یا حرکت‌های نوپدید دینی موضوعی است که در چند دهة گذشته بسیاری از دین‌شناسان، جامعه‌شناسان و الاهی‌دانان را به پژوهش و نظریه‌پردازی واداشته است. هر پدیده‌ای پیش از آنکه موضوع حکم یا تجزیه و تحلیلی قرار گیرد، لازم است که به خوبی شناسایی شود. همة علومی که به نوعی با جنبش‌های معنوی نوین مواجه هستند، ناگزیرند که این پدیده را به عنوان موضوع کار خود فی حد ذاته شناسایی کنند. اگرچه جنبش‌های معنوی نوین (جمن‌ها) در علوم گوناگون از زوایایی مختلف موضوعیت پیدا می‌کنند، اما نفس موضوع نیازمند بررسی مستقلی است که باید فارق از چارچوب‌های نظری خاص علوم گوناگون انجام شود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1104

http://www.gerdab.ir/files/fa/news/1391/6/2/24334_558.jpg

جنبش‌های معنوی نوین (جمن) موضوعی است که در چند دهة گذشته بسیاری از دین‌شناسان، جامعه‌شناسان و الاهی‌دانان را به پژوهش و نظریه‌پردازی واداشته است. تنوع این جنبش ها بسیار زیاد است و تعداد آنها روز به روز بیشتر می شود، تا جایی که موسسه اینفورم در سال 2010 اعلام کرد که تعداد این جنبش ها در اروپا از ده هزار مورد گذشته است. با توجه به گستردگی و تنوع جمن ها نیازمند ابزارهای نظری هستیم که در فهم بهتر و مهار موضوع محققان را کمک می کند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1039

عرفان های نوظهور

 

بیشترین سوال‎های جوانان و نوجوان‎های جامعه ما بر سر چه موضوعاتی است؟ تا حالا شده پرطرفدارترین سوال‎ها و شبهات جامعه را کنار هم بچینیم و با نگاهی نو به اوج‎گیری جدول سوال‎ها دقت کنیم؟ آیا شده به این نکته توجه کنیم که میزان سوال، میزان درگیری و دست کم میزان نیاز به مساله‎ای را در جامعه می‎رساند؟ آیا...؟ و آیا...؟

همیشه با سوال‎هایی نویی در جامعه مواجه هستیم که هر از چند گاهی از دکان عطاری یکی از جریان‎های انحرافی سر برمی‎آورند و ما آن‎ها را در طاقچه ذهن و دل پر از شورِ دانایی جوانانمان می‎یابیم. نکته‎ای که باید دقت شود نوع مقابله با این جریان‎ها، مدیریت صحیح و جهت دهی هوشمند نیازهای جامعه و به دست گیری نبض جریان شبهه در کشور است. کشوری که نخبگان فرهنگی آن نتوانند مدیریت کارآمد و صحیحی نسبت به رابطه میان میزان، شکل و نوع شبهات با پاسخ‎های دین و آموزه‎های دینی برقرار کنند در واقع از نظر فرهنگی مرده به حساب می‎آید و ریزه‎خوار فرهنگ‎های مهاجم در بقای فرهنگی جدید خود خواهد بود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1328

ناگفته های قوم بنی اسرائیل

« ابراهيم (عليه السلام) به فرزندان خود وصيت كرد كه در برابر خدا تسليم شوند. و يعقوب (عليه السلام) به فرزندان خود گفت: اي فرزندان من، خدا براي شما اين دين را برگزيده است. مبادا بميريد بي آنكه بدان گردن نهاده باشيد ».(1)
ابراهيم (عليه السلام) در شهر الخليل فلسطين از دنيا رفت و پيامبري به اسحاق (عليه السلام) منتقل شد.(2) ما از اين پس، در پي يافتن ريشه هاي پيدايش بني اسرائيل و تداوم آنها در تاريخ هستيم و تا پايان اين بررسي، هيچ گذري به مكه نداريم، تاريخ مكه در قرآن، از زماني آغاز مي شود كه تاريخ بني اسرائيل و ماموريت آنان از نظر قرآن پايان يافته است. خداوند در فلسطين به اسحاق (عليه السلام) فرزندي مي دهد كه او را يعقوب مي نامند. نام ديگر او، اسرائيل است. در تورات، اسرائيل، « كشتي گيرنده » و « كسي كه بر خدا پيروز است » معنا شده(3)؛ اما حقيقت آن است كه « اسرائيل » در لغت سرياني و عبراني، به معناي « بنده خدا » است.(4)

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 2266

اطلاعیه ها. . . .


سامانه ثبت موسسات فرهنگی قرآن و عترت (ع) 

نحوه عضویت در کانال اطلاع رسانی موسسه در نرم افزارهای تلگرام و واتس آپ

 

 

Save

 

عضویت خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه عاکفون و کسب اطلاع از فعالیتها و اخبار و آموزشهای آن نام و آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید . توجه:عضویت خبرنامه رایگان است.