راهی که این جهان در پیش‌گرفته نتیجه‌اش چیزی جز فتنه و بی‌چارگی نیست، چاره تنها در نظامی است که قانون الهی داشته باشد اما چرا در همین جامعه اسلامی عده‌ای به ‌سوی حقوق بشری می‌روند که خود غرب هم در منجلابش گیر افتاده و به فکر فرار از آن است.

با نیم‌نگاهی به تاریخچه حقوق بشر درمی‌یابیم که این مقوله که به ‌صورت وردی برای زبان‌بازان عرصه سیاست غربی درآمده است در سنت اندیشه و حقوق غرب سابقه تاریخی کهنی ندارد. اگر در کتب بزرگ‌ترین فیلسوف عصر روشنگرایی یعنی کانت که بیش از هر فیلسوف دیگری انسان و کرامت او را ملاک و مبدأ فلسفه عملی خود قرار می‌دهد کنکاش کنیم اثری از کلمه«حقوق بشر»در آن‌ نمی‌یابیم.
اما با پیدایش و طلوع اصلاحات اجتماعی در غرب بعد از رنسانس این امید را در برخی دل‌ها زنده کرد که شاید بتوان به بشریت، این بشارت را داد که به ‌دوراز ظلم، تعدی، تجاوز و تبعیض در برخورداری از حقوق اجتماعی و... زندگی آرام و بی هول و هراسی را پایه‌ریزی کنند اما طولی نکشید که فریاد بسیاری از اندیشمندان این جوامع به آسمان بلند شد و زبان اعتراض به فجایعی که در پی اصلاحات به وجود آمد گشوده شد و به تعبیر هابز «اگر قرار است انسان‌ها از نابود کردن یکدیگر و تبدیل زندگی اجتماعی به جنگل یا محیط وحش بازداشته شوند، موانع بزرگ‌تری باید به وجود آید تا آن‌ها را سر جایشان بنشاند».
راهی را که این جهان در پیش‌گرفته است به چنین بلایی خواهد انجامید که نتیجه‌اش چیزی جز فتنه و آشوب و بدبختی و بی‌چارگی نخواهد بود. چاره تنها در برقراری نظامی است استوار بر حق و قانونی الهی، چنان‌که بتواند صلح جهانی را پایدار نگه دارد و زورگویی و بی‌قانونی را جنایت شمارد و سربکوبد و هیچ زوری نتواند در برابرش ایستادگی کند.
زیر سایه الکل بودن، برای کسی که رنج می‌برد و زحمت می‌کشد علت بدبختی نیست، بلکه معلول آن است. این موردی استثنایی است که انسانی با داشتن غذایی خوب و کافی به یک میگسار معتاد تبدیل شود، اما هنگامی‌که یک فرد، دستمزد کافی برای غذا نداشته باشد، ضرورت طبیعی، او را وامی‌دارد به الکل روی آورد. این در کشورهای غربی که دارای بشرهایی بی‌حقوق هستند و فریاد حقوق بشر سر می‌دهند امری رایج است.
ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 475
صورت برزخی
 

اعمال و رفتارها در این دنیا صورت باطنی دارد که ما نیز ممکن است از آن ها بی خبر باشیم! صورت باطن اعمال ما، در قیامت و در سرای آخرت ظهور و بروز می یابد و در آن هنگام است که آدمی تازه متوجه کردارهای خویش می شود.

 

برخی از اخبار و روایات وارده به تعیین صور برزخی و صورت های اخروی برخی از اعمال و صفات انسانی پرداخته اند. آگاهی از آن ها و نیز ایمان به حقیقت آن ها می تواند انسان را از پرت شدن در ورطه ی هلاکت و نابودی نجات بخشد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 531

شبهه

حجت الاسلام دکتر علیرضا جوادی، رئیس مرکز اسلامی بایرن آلمان و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع صد نفر از اساتید و دانش آموختگان حوزه علمیه فاطمیه(س) نجف آباد به ضرورت افزایش محتوا و مهارتهای تبلیغی طلاب اشاره کرد و گفت: اگر قصد دارید مفید باشید و بار علم را به دوش بکشید، باید با مطالعه باشید و در رشته های تخصصی فعالیت کنید تا بتوانید موثر باشید و خدمت رسانی کنید.

 

وی ادامه داد: طلاب باید اطلاعات عمومی زیادی داشته باشند، تفاوتی نمی کند که در چه عرصه ای متخصص باشید، شبهات و سوالاتی مطرح می شود که مربوط به جنس زنان است و طلاب باید در این عرصه فعال شوند.

 

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 504

ماه رجب ، جویباری از بهشت

اگرچه اجزاء زمان همانند یکدیگرند، خداوند متعال برخی امور یکسان را از طریق اعطای حرمت و قداست افزونتری به آنها، از ویژگی خاصی برخوردار ساخته که دیگر امور از این خصوصیت‌بی‌بهره‌اند، امتیاز دادن به پاره‌ای از ماهها به لحاظ برخورداری این ایام از حرمتی بیشتر، از آن جهت است که خداوند متعال حرمت را در این اوقات سخت‌تر و ناخوشایندتر از هتک حرمت در سایر ماهها مقدر فرموده که عصیان در برابر حق و ارتکاب گناه در چنین ایامی مجازاتی شدیدتر در پی داشته و اعمال حسنه در آنها پاداشی دو چندان را برای صاحبش به ارمغان می‌آورد، برخی مؤمنان و وارستگان به درک و حرمت نهادن چنین اوقاتی شائقند و سعی بر آن دارند که از طریق ذکر، عبادت و دعا این مقطع از زمان را احیا کرده و در واقع یک تمایل درونی برای برخورداری از فضائل چنین لحظاتی گرانبها را در خود احساس می‌نمایند و به شکوفایی آن مبادرت می‌ورزند، وقتی خداوند متعال خواستار آن است که با بنده خود از در دوستی و عاطفه درآید او را در اوقات و فرصت های پرفضیلت‌با اعمالی برتر، والا و شایسته مشغول می‌نماید.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 704

تقريب ميان طوايف اسلامى و كم كردن فاصله ها، از آرزوهاى ديرينه و والاى بزرگان اسلام است كه وضع اسفبار جامعه اسلامى

در قرن اخير، چنين انديشه اى را در دل آنان پديد آورده است، زيرا به روشنى احساس مى كنند كه تفرقه و چنددستگى آنان را از

رسيدن به جايگاه واقعى خود در نظام بين المللى بازداشته است، و با در دست داشتن ثروتهاى كلان و جمعيت فزون، از بسيارى

از مزاياى زندگى محروم هستند و خاك و سرزمين آنها جولانگاه قدرتهاى بزرگ است

و هر بخشى از آن را قدرتى در غرب اداره مى كند، هرچند به ظاهر، نام استقلال را يدك مى كشند.

پس از پايان جنگ هاى بين المللىِ دوم در سال ١٩٤٥م. برابر با ١٣٢٤ هـ  . ش. كه جهان از يك جنگ طولانى رهايى يافته بود، انديشه تقريب در ميان متفكران اسلامى در مصر و ايران قوت گرفت و گروهى به نام «جماعة التقريب» در قاهره تشكيل شد، و جهان اسلام را به تقريب و تفاهم ميان گروهها، و احترام به عقايد و انديشه ها دعوت نمود.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 412

اطلاعیه ها. . . .


سامانه ثبت موسسات فرهنگی قرآن و عترت (ع) 

نحوه عضویت در کانال اطلاع رسانی موسسه در نرم افزارهای تلگرام و واتس آپ

 

 

Save

 

عضویت خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه عاکفون و کسب اطلاع از فعالیتها و اخبار و آموزشهای آن نام و آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید . توجه:عضویت خبرنامه رایگان است.