وحدت اسلامى و همزيستى دينى و مسالمت آميز مسلمانان يكى از اولويت هاى دينى و از دغدغه هاى اصلى و هميشگى اهل بيت(ع) بوده است. براى اطلاع دقيق و همه جانبه از اين امر لازم است كه ابتدا سيره و سخنان آن بزرگان در باب جايگاه، مبانى و محورهاى مشترك آن روشن تر شود و البته پرداختن بدان در جاى خود ضرورى است،

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 505

تجربه نشان داده که هیچگاه دشنام گفتن به مقدسات دیگران موجب هدایت گمراهان نمی شود بلکه برعکس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار می کند. از این رو اهل بیت(ع) به شیعیان یادآور می شدند که خداوند از دشنام گفتن – حتی نسبت به بتهای مشرکان- نهی فرموده است. خداوند می فرماید : « به معبود کسانى که غیر خدا را مى‏خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها(نیز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند »[أنعام/۱۰۸] بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی و اسلامی است. اهل بیت(ع) نیز بر این اصل تأکید کرده اند از این رو استثنا قایل شدن برای آن در شرایط خاص نیازمند دلیل خاص است. در جنگ صفین برخی از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) طرف مقابل را دشنام می دادند که آن حضرت فرمود: «بر شما روا نمی دانم که نفرینگر و دشنامگو باشید، و فحش دهید و اظهار نفرت کنید. ولى اگر کارهاى زشت آنان را بیان مى‏کردید و مى‏گفتید که رفتار و کردارشان چنین و چنان بوده، سخنى درست‏تر گفته و عذرى رساتر آورده بودید»[. نهج البلاغه[چاپ دارالهجره قم] خطبه ۲۰۶ ص۳۲۳ و  نصر بن مزاحم، وقعة صفین [چاپ قاهره] ص۱۰۳ ؛ ابوحنیفه دینوری، الأخبار الطوال[چاپ منشورات الرضی، قم] ص ۱۶۵ ؛ ابن¬أعثم کوفی،الفتوح [چاپ بیروت] ‏ج۲ ص۵۴۳ ] در اینجا امیرالمؤمنین(ع) در عینِ نهی از دشنامگویی ، یاران خود را به افشاگری درباره عملکردِ دشمن فرا می خواند. بنابراین پرهیز از دشنامگویی به معنای سکوت در مقابل انحرافات نیست بلکه به معنای روشنگریِ مؤدبانه و استدلالی است که احتمال هدایت مخاطبان را بیشتر می کند و در پیشگاه خداوند و در مقابل افکار عمومی نیز بهتر قابل دفاع است.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 501

موقف الشیعة من هجمات الخصوم و خلاصة عن کتاب عبقات الأنوار نويسنده : الطباطبایی، السید عبدالعزیز نشأ الصراع الفکری حول خلافة أمیر المؤمنین علیه السلام واستحقاقه لها منذ عهد الصحابة ، ومن نماذج ذلک ما کان یجری من محاورات بین عمر وابن عباس (١) ثم تطور هذا الصراع الفکری حیث کان الواجهة النظریة للصراع السیاسی ، فسرعان ما تطور إلى صراع دموی وملاحقة لشیعة علی علیه السلام ومحبیه بالقتل والابادة ، وذلک منذ عهد معاویة والحکم الاموی حتى القرن الخامس والعهد السلجوقی.وإلیک نماذج للعهدین :فمما فی عهد معاویة ما رواه المدائنی فی کتاب « الاحداث » ، قال : « ثم کتب [ معاویة ] إلى عماله نسخة واحدة إلى جمیع البلدان : انظروا من قامت علیه البینة أنه یحب علیا وأهل بیته ، فامحوه من الدیوان ، وأسقطوا عطاءه ورزقه.

وشفع ذلک بنسخة اخرى : من اتهمتموه بموالاة هؤلاء القوم فنکلوا به ، واهدموا داره...» (٢).

وأما فی العهد السلجوقی ـ بل ومن قبله نحو قرن ـ کانت المعارک الدمویة والمجازرالطائفیة تتجدد فی بغداد کل سنة ، خاصة فی شهری محرم وصفر ، حیث کانت الشیعة تعقد مجالس العزاء للحسین علیه السلام وتقیم له الماتم فتثور ثائرة اشیاع

____________

(١) راجع : تاریخ الیعقوبی ٢ : ١٤٩ و ٢٥٩ ، تاریخ الطبری ٤ : ٢٢٧ ، شرح ابن أبی الحدید ١ : ١٨٩ و ـ ١٩٤ و ٢ : ٥٧.

(٢) شرح ابن أبی الحدید ١١ : ٤٥.

 

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 634

 از شبهاتى که وهابى ها زياد مطرح مى‌کنند اين است که:اگر خلافت و امامت يك وظيفه الهى و انتصابى بود؛ پس چرا بعد از عثمان اميرمؤمنان عليه السلام از قبول آن خوددارى مى‌كرد؟ تا اين كه نوبت به اصرار رسيد و فرمود:دعوني والتمسوا غيري ... وأنا لكم وز`يراً خيراً لكم مني اميراً وان تركتموني فأنا كاحدكم وأسمعكم وأطوعكم مرا رها كنيد و به سراغ ديگرى برويد ،  وزير و مشاور بودن من براى شما بهتر از آن است كه امير و زمامدار باشم؟نهج البلاغه صبحي صالح، ج ١، ص١٣٦. اصل خطبه: دَعُونِى وَالَْتمِسُوا غَيْرِى فَإِنَّا مُسْتَقْبِلُونَ أَمْراً لَهُ وُجُوهٌ وَأََلْوَانٌ لَا تَقُومُ لَهُ الْقُلُوبُ وَلَا تَثْبُتُ عَلَيْهِ الْعُقُولُ وَ إِنَّ الآفَاقَ قَدْ أَغَامَتْ وَالَْمحَجَّةَ قَدْ تَنَكَّرَتْ. وَاعْلَمُوا أَنِّى إِنْ أَجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ مَا أَعْلَمُ وَلَمْ أُصْغِ إِلَى قَوْلِ الْقَائِلِ وَعَتْبِ الْعَاتِبِ وَإِِنْ تَرَكْتُمُونِى فَأَنَا كَأَحَدِكُمْ ولَعَلِّى أَسْمَعُكُمْ وَأَطْوَعُكُمْ لِمَنْ وَلَّيْتُمُوهُ أَمْرَكُمْ وَأَنَا لَكُمْ وَزِيراً خَيْرٌ لَكُمْ مِنِّى أَمِيراً.

مرا رها كنيد و به سراغ ديگرى برويد كه ما به كارى روى آورده‏ايم كه داراى رنگ‌هاى گوناگون است. دلها بر آن قرار نمى‏گيرد و عقابها پايدار نمى‏ماند. به راستى كه همه جا را ابر فتنه پر كرده و راه راست ناشناخته مانده است.

بدانيد اگر من درخواست شما را پذيرا باشم با شما آن گونه كه خود مى‏دانم رفتار خواهم كرد و به حرف ملامت‌گرها و اين و آن گوش نمى‏دهم. و اگر دست از من برداريد من همانند يكى از شما خواهم بود. و در ميان كسانى كه ولايت امور را بدو مى‏سپاريد من شنواتر و فرمانبردارتر مى‏باشم. من اگر وزير شما باشم بهتر است از آنكه امير شما باشم.»‏

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 549

به تازگی مقاله ای با عنوان ( تعارض تئوری امامت با اصل ختم نبوت ) در شبکه های اینترنتی مطرح شده و در آن تلاش شده تا اعتقاد به مساله امامت ائمه اطهار علیهم السلام و خصائص ایشان در افق اعتقادی مکتب تشیع در تضاد و تقابل با اعتقاد به مساله خاتمیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشان داده شود و چنین القا شود که شیعیان یا باید از خصائص و ویژگیهایی که برای ائمه خویش معتقدند دست بردارند و در نتیجه خاتمیت پیامبر اکرم را بپذیرند که اصلی مورد قبول همه مسلمانان جهان بوده و مطابق با نص صریح آیات قرآن کریم و روایات نبویست و یا در صورت پایبندی و اصرار بر وجود خصائص و ویژگیهای مختص پیامبر در ائمه ، باید به نبوت امامان خویش آن هم در سطح بالاتری از نبوت انبیاء معتقد شوند که نتیجه این اعتقاد ، همان انکار ختم نبوت در پیامبر گرامی اسلام و توسعه آن در ائمه علیهم السلام تا امام دوازدهم است .

اینک ضمن نقل قسمتهایی از شبهه فوق ، به پاسخ و نقد آن می پردازیم بیان شبهه : خصوصیاتی که شیعه برای امامان خود قائل است (مانند منصوب بودن ائمه از طرف خدا ، عصمت و مصونیت از هر گونه خطا و لغزش و گناه ، علم موهبتی بما کان و ما یکون، ارتباط مستمر با ملائکه، دریافت نامه ای غیبی از خداوند که در آن وظایف و مأموریت های امام تعیین شده است، توانایی تصرف تکوینی در نظام عالم و انجام معجزه، مفترض الطاعه بودن ، عرضه شدن اعمال انسان ها به ایشان و ...که در کتاب اصول کافی جلد اول در ضمن اخباری بیان شده ) اگر آنان را از پیامبران بالاتر نبرد، حداقل مقامی هم رتبة پیامبران به آنها می دهد. گویی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آخرین پیامبر نبوده، بلکه بعد از آن حضرت دوازده پیامبر دیگر هم آمده اند و این صراحتاً با آیات قرآن و اعتقاد عموم مسلمین مبنی بر خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم منافات دارد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 567

اطلاعیه ها. . . .


سامانه ثبت موسسات فرهنگی قرآن و عترت (ع) 

نحوه عضویت در کانال اطلاع رسانی موسسه در نرم افزارهای تلگرام و واتس آپ

 

 

Save

 

عضویت خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه عاکفون و کسب اطلاع از فعالیتها و اخبار و آموزشهای آن نام و آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید . توجه:عضویت خبرنامه رایگان است.